ADHD-lådan

ADHD-lådan är en världsunik innovation och digital upplevelse som gör det möjligt att ta del av fem minuter ur vardagen för en människa som lever med adhd. Upplevelsen illustrerar på ett pedagogiskt och effektfullt sätt vilka utmaningar och svårigheter olika vardagssituationer kan medföra för personer med adhd. ADHD-lådan har tagits fram av Underbara ADHD i samarbete med Samsung och innovationshuset Epicenter Stockholm. 

Intresserad av att hyra ADHD-lådan? Kontakta oss via ”Messenger-ikonen” i det nedre vänstra hörnet, ring +46 (0) 739 332 012 eller klicka på ”Skicka bokningsförfrågan!” nedan för att få mer information och kostnadsförslag.

Önskar ni endast hyra den digitala upplevelsen – med eller utan en föreläsning? Inga problem! Här kan du läsa mer om och boka detta alternativ!

Skicka bokningsförfrågan!


Om ADHD-lådan

Den digitala upplevelsen i ADHD-lådan består av två delar som illustrerar vilka utmaningar och svårigheter olika vardagssituationer kan medföra för någon som lever med adhd. Den ena utspelar sig i kollektivtrafiken – på väg till skolan – medan den andra utspelar sig i under ett provtillfälle i skolan/klassrummet. 

– Fram tills nu har det varit i princip omöjligt för någon som inte har adhd att fullt ut förstå hur det är att leva med det. ADHD-lådan ger inte bara en unik inblick i vår vardag, utan även en djupare förståelse för utmaningarna och styrkorna som adhd dagligen för med sig. Och detta på mindre än fem minuter, säger Georgios Karpathakis Jaenson, grundare av Underbara ADHD.

Mjukvaran som utgör en vital del av upplevelsen är framtagen av magikern Charlie Caper och Erik Rosales, D1gits. Genom bild och ljud på 13 tablets från Samsung får besökaren uppleva hur det är att försöka läsa en text och svara på några frågor samtidigt som intrycken haglar från alla håll och kanter.

Tanken med ADHD-lådan är dels att belysa de mänskliga och samhällsekonomiska vinsterna med, och vikten av, tidiga insatser. Men även påminna våra folkvalda politiker om att rätt stöd och miljö – anpassat efter individens förutsättningar och behov – är avgörande för att alla människor ska få möjlighet att uppnå sin fulla potential.


Kuriosa
ADHD-lådan lanserades under politikerveckan i Almedalen, Visby, sommaren 2017. Sedan dess har den hyrts in av/till en rad olika kommuner, regioner, skolor, företag, temadagar, konferenser och events. Till exempel Bokmässan, Webbdagarna, ESSENCE-konferensen, ADHD-veckan, Psykiatriveckan i Falköping, Humana, SIME, Anders Wall-föreläsningen, Slush (FIN), Djurgårdens IF Fotboll, Johnson & Johnson, Norrtälje kommun, Kungsälvs kommun, Stockholms stad, Linköpings kommun, Lidingö stad, Karlstads kommun, Malå kommun, Markaryds kommun, Norsjö kommun, Region Halland, Örebro universitet, Lågaffektiva Dagar, Region Kronoberg och Studieförbundet Vuxenskolan. Sedan lanseringen har ADHD-lådan också lockat tiotusentals besökare. Däribland Satya Nadella, VD för Microsoft, Caroline Nelson, VD för H&M i Sydafrika, H.M. Drottning Silvia, Laura Mattarella, Italiens första dam, H.K.H. Prins Daniel, H.K.H. Prins Constantijn av Nederländerna, Gustav Fridolin, Sveriges f d utbildningsminister samt Christopher Gillberg, professor inom barn- och ungdomspsykiatri.