ADHD-lådan

ADHD-lådan är en världsunik digital innovation och upplevelse som gör det möjligt att ta del av fem minuter ur vardagen för en människa som lever med adhd. Den har tagits fram av Underbara ADHD i samarbete med Samsung och innovationshuset Epicenter Stockholm, och går nu att boka/hyra till ert egna arrangemang/mässa/konferens/event!

Är du/ni är intresserad av att hyra ADHD-lådan? Skicka en förfrågan genom att klicka på ”Skicka en bokningsförågan här!” nedan eller ring oss på +46 739 332 012 för att få ett skräddarsytt förslag utifrån era behov och önskemål.

Skicka bokningsförfrågan här!


Om ADHD-lådan

Den digitala upplevelsen i ADHD-lådan består av två delar som illustrerar vilka utmaningar och svårigheter olika vardagssituationer kan medföra för någon som lever med adhd. Den ena utspelar sig i kollektivtrafiken – på väg till skolan – medan den andra utspelar sig i under ett provtillfälle i skolan/klassrummet. 

– Fram tills nu har det varit i princip omöjligt för någon som inte har adhd att fullt ut förstå hur det är att leva med det. ADHD-lådan ger inte bara en unik inblick i vår vardag, utan även en djupare förståelse för utmaningarna och styrkorna som adhd dagligen för med sig. Och detta på mindre än fem minuter, säger Georgios Karpathakis, grundare av Underbara ADHD.

Mjukvaran som utgör en vital del av upplevelsen är framtagen av magikern Charlie Caper och Erik Rosales, D1gits. Genom bild och ljud på 13 tablets från Samsung får besökaren uppleva hur det är att försöka läsa en text och svara på några frågor samtidigt som intrycken haglar från alla håll och kanter.

Tanken med ADHD-lådan är dels att belysa de mänskliga och samhällsekonomiska vinsterna med, och vikten av, tidiga insatser. Men även påminna våra folkvalda politiker om att rätt stöd och miljö – som är anpassat efter individens förutsättningar och behov – är avgörande för att alla människor ska få möjlighet att uppnå sin fulla potential.


Lite kuriosa…
ADHD-lådan presenterades för omvärlden under politikerveckan i Almedalen 2017 där den gjorde omedelbar och total succé. Succén fortsatte sedan på Bokmässan i Göteborg där ADHD-lådan blev ett mycket uppskattat inslag av tusentals besökare som tog tillfället i akt att testa densamma. Och sedan lanseringen i Almedalen har ADHD-lådan uppmärksammats stort i både traditionella och sociala medier. Men också, och inte minst, lovordats samt hyllats av en rad inflytelserika personer – däribland Christopher Gillberg, en av världens mest välkända och respekterade professorer inom barn- och ungdomspsykiatri.