Bästsäljaren ”Underbara ADHD – den svåra superkraften” nu som ljudbok!

Ända sedan succéboken Underbara ADHD – den svåra superkraften släpptes i början av året har intresset för en ljudbok av densamma varit enormt. Därför är det med stor glädje som vi (äntligen) kan konstatera och meddela att Underbara ADHD – den svåra superkraften nu även finns tillgänglig som ljudbok. Och ni hittar den hos Adlibris, Storytel, Bokus, BookBeat och Nextory från och med i dag, fredagen 11 augusti.

Underbara ADHD – den svåra superkraften
av Georgios Karpathakis
Uppläsare: Georgios Karpathakis

Läs mer

Underbara ADHD lanserar ”ADHD-lådan” i samarbete med Samsung

– Digital upplevelse i Almedalen ger unik inblick i vardagen för en person med adhd.

I samband med politikerveckan i Almedalen lanseras ”ADHD-lådan” – en digital upplevelse som gör det möjligt att ta del av fem minuter ur vardagen för en människa som lever med adhd. ”ADHD-lådan” har tagits fram av Underbara ADHD i samarbete med Samsung och innovationshuset Epicenter Stockholm. Den går att testa i Donnerska huset måndagen 3/7 till torsdagen 6/7.

Upplevelsen består av två delar som illustrerar vilka utmaningar och svårigheter olika vardagssituationer kan medföra för någon som lever med adhd. Den ena utspelar sig i kollektivtrafiken – på väg till skolan – medan den andra utspelar sig i under ett provtillfälle i skolan/klassrummet.

– Fram tills nu har det varit i princip omöjligt för någon som inte har adhd att fullt ut förstå hur det är att leva med det. ADHD-lådan ger inte bara en unik inblick ur vår vardag, utan även en djupare förståelse för utmaningarna och styrkorna som adhd dagligen för med sig. Och detta på mindre än fem minuter, säger Georgios Karpathakis, grundare av Underbara ADHD.

Mjukvaran som utgör en vital del av upplevelsen är framtagen av magikerna Charlie Caper och Erik Rosales, D1gits. Genom bild och ljud på 13 tablets från Samsung får besökaren uppleva hur det är att försöka läsa en text och svara på några frågor samtidigt som intrycken haglar från alla håll och kanter.

– Jag är både glad och stolt över att vi tillsammans med Samsung och Epicenter har kunnat ro det här projektet i hamn – och nu kan presentera det för omvärlden. Jag uppmanar alla som är i Almedalen att testa på verkligheten för oss som lever med adhd, fortsätter Georgios.

Tanken med ”ADHD-lådan” är dels att belysa de mänskliga och samhällsekonomiska vinsterna med, och vikten av, tidiga insatser. Men även påminna våra folkvalda politiker om att rätt stöd och miljö – som är anpassat efter individens förutsättningar och behov – är avgörande för att alla människor ska få möjlighet att uppnå sin fulla potential.

– Vårt mål är att på ett innovativt sätt visa hur teknik och digitala lösningar kan användas för att bryta barriärer i samhället något vi tror ADHD-lådan kan bidra till att göra, säger Elin Wallberg, Corporate Citizenship & Partnerships Manager på Samsung.

Arbetsgrupp ”ADHD-lådan”
Koncept & idé: Underbara ADHD/ Georgios Karpathakis
Design av lådan: Concept Store
Logotyp: Thomas Benstem
Film: Praise AB
Producent: Christopher Linnell
Fotograf: Helge Olsén

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Georgios Karpathakis, grundare & verksamhetschef, Underbara ADHD, 0739 332 012

 

Läs mer

Debattartikel från Hjärnfonden: ”Nu behövs en storsatsning på elever med NPF”

Tiotusentals elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) går nu på sommarlov. Flera firar med kompisarna och är glada över goda resultat. Men alldeles för många har haft ett tufft skolår: med sänkt självförtroende, misslyckande i olika ämnen, stor frånvaro, sänkta betyg och mobbning. De flesta har inte fått det stöd de har rätt till i skolan och når därför inte kunskapsmålen.

Samhället har inte råd vare sig mänskligt, socialt eller ekonomiskt – att låta så många elever misslyckas i skolan bara för att de inte har fått rätt eller tillräckligt stöd. Därför behövs nu en kraftfull nationell satsning för att även dessa elever ska nå kunskapsmålen och lyckas i skolan. Vi uppmanar därför regeringen att avsätta en NPF-miljard i höstens statsbudget. Resurser som går till kraftfullare kompetensspridning så att skolan verkligen kan ge det särskilda stöd som dessa elever behöver.

Var fjortonde elev uppskattas ha en diagnos som ADHD, Tourettes syndrom, autism-spektrumtillstånd där Aspergers syndrom ingår. Det innebär att två till tre elever per klass har svårigheter som ofta inte syns på ytan, men som gör att de är i behov av särskilt stöd. Ytterligare många elever har liknande svårigheter utan att ha en diagnos.

NPF kan till exempel innebära koncentrations- och uppmärksamhetsproblem, eller svårigheter att tolka kroppsspråk och sociala koder. Många behöver därför anpassning av undervisning, skolmiljö eller gruppsammansättning.

Majoriteten av lärare saknar tillräckliga kunskaper för att bemöta elever med NPF-diagnoser. Endast någon enstaka procent av lärarna på lärarutbildningen ansåg att de fått kunskaper om hur man arbetar med elever med NPF-diagnoser, enligt en undersökning av KIND på Karolinska Institutet (KI). Bara var femte specialpedagog och speciallärare tyckte sig ha tillräckliga kunskaper. Och enligt en undersökning från Riksförbundet Attention, intresseorganisationen för personer med NPF, uppger endast 16 procent av föräldrarna att lärarnas kunskaper är tillräckliga för att kunna anpassa undervisningen till barnets behov.

Regeringsbeslutet om obligatoriska NPF-kurser och nya examensmål för speciallärar- och specialpedagogutbildningen är ett steg framåt. Men det räcker inte. Alla lärare måste kunna hantera olika beteenden och inlärningssvårigheter.

Det finns även ett behov av att samla och sprida den kunskap och de erfarenheter om NPF som redan finns. Kunskapen om hjärnan, olika sätt att praktiskt bemöta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med utgångspunkt från forskningen och de goda exemplen på hur skolor kan anpassas till elever med NPF, är kunskap som inte når ut till den enskilda läraren.

Misslyckande i skolan leder ofta till utanförskap senare i livet. Ungefär 13 000 elever i varje årskull vare sig arbetar eller studerar några år efter gymnasiet. Många av dem har NPF. Varje sådan kull kostar samhället sex miljarder kronor varje år som de står utanför sysselsättning. Det är fullständigt oacceptabelt att dessa elever inte får samma möjligheter som andra att förverkliga sina livsdrömmar.

Därför behövs nu en storsatsning på att elever med NPF ska klara skolan och ha en positiv skoltid Forskning om utsatta barn visar att goda skolresultat är en stark skyddsfaktor och en väg till en normaliserad livssituation. Med en NPF-miljard kan kommunerna och ansvariga myndigheter få resurser för att vidta ett antal viktiga åtgärder:

  • NPF-lyftet: en bred nationell utbildningssatsning på kunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer för lärare, rektorer och annan skolpersonal.
  • Fortbildning av specialpedagoger och speciallärare som inte påverkas av de nya examensmålen.
  • En NPF-samordnarfunktion på varje skola, som kan samordna insatser från de olika stödfunktioner som ofta finns på en skola: lärare, speciallärare, kuratorer, skolsköterskor, skolpsykologer och andra.
  • Krav på individuella planer med anpassade insatser för alla elever med NPF som följs upp så att de når längre i sin kunskapsutveckling.
  • Anpassade lokaler, arbetsmiljö i skolan och större nyttjande av existerande pedagogiskt stöd.
  • En nationell samordnare och en nationell plan för NPF i skolan.

Enligt skollagen har alla elever rätt till stöd för att klara kunskapsmålen. Förebyggande insatser är avgörande för att barn som är i riskzonen inte ska hamna utanför. Kunskapen och insikten om detta finns. Nu behövs resurser för att stärka kompetensen ute på skolorna och se till att alla de elever som idag inte får tillräckligt stöd får det. Låt oss se fram emot en skolavslutning då alla elever med NPF kan få sjunga med i Den blomstertid nu kommer med samma glädje och tillförsikt som andra elever!

 

Anna Hemlin, generalsekreterare Hjärnfonden

Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND Center of Neurodevelopmental Disorders, Karolinska Institutet

Anki Sandberg, ordförande för Riksförbundet Attention

Jiang Millington, skribent, debattör och aktiv i föräldranätverket Barn i Behov

Georgios Karpathakis, grundare och verksamhetschef, Underbara ADHD

Hélène Benno, generalsekreterare, Min Stora Dag

Caroline Enström, tf generalsekreterare, Stiftelsen Friends

Lena Fenryr, ordförande föreningen Kung Över Livet

Läs mer

Öppna föreläsningar, en heldagsutbildning & Almedalen – det här gör vi härnäst!

I sedvanlig ordning är det mycket som försiggår inom och runt omkring Underbara ADHD. De öppna föreläsningarna och uppdragsutbildningarna avlöser varandra i sällan skådad takt samtidigt som samarbetet med Min Stora Dag fortlöper som planerat, och börjar komma igång ordentligt.  

Parallellt med detta pågår även ett intensivt arbete med att realisera ett flertal externa projekt. Och även om det här arbetet just nu sker bakom kulisserna kommer vi förhoppningsvis kunna presentera och berätta mer om – åtminstone ett av – dessa projekt inom kort. En liten ledtråd: det har med Almedalsveckan 2017 i Visby att göra. Så håll ett extra öga på vår hemsida och Facebook-sida för mer information veckorna som kommer…

Missa inte heller att säkra en plats till de öppna föreläsningarna, och heldagsutbildningen med Bo Hejlskov Elvén, som återstår under våren! För ytterligare information och biljetter:

Att (över)leva med ADHD – den svåra superkraften
Örebro den 5 maj
Luleå den 15 maj

Fokus på ADHD – Bo Hejlskov Elvén och Georgios Karpathakis
Stockholm den 24 maj

 

Läs mer

Kallelse till årsmöte den 17 maj kl. 19.00

Kallelse och dagordning till årsmöte för medlemmar i föreningen Nationellt kompetenscentrum NPF (fd föreningen Underbara ADHD)

* OBS! Medtag kopia som styrker att ni betalat medlemsavgiften för 2017 då detta är din ”biljett” till, och ger dig rösträtt på, årsmötet.

Datum: 2017-05-17
Tid: 19.00
Plats: Cohn & Wolfe Stockholm, Drottninggatan 94, 111 36 Stockholm
Anmälan: Närvaro/medverkan meddelas till info@underbaraadhd.se senast den 10/5 (obligatoriskt)
Övrigt: Medtag kopia som styrker att ni betalat medlemsavgiften för 2017 då detta är din ”biljett” till, och ger dig rösträtt på, årsmötet.

 

Dagordning

§ 1 Årsmötets öppnande
§ 2 Att mötet är stadgeenligt utlyst
§ 3 Fastställande av mötets dagordning
§ 4 Val av mötesordförande
§ 5 Val av mötessekreterare
§ 6 Val av protokolljusterare
§ 7 Behandling av föregående års verksamhetsberättelse
§ 8 Behandling av ekonomisk berättelse
§ 9 Behandling av revisionsberättelse
§ 10 Beviljande av ansvarsfrihet
§ 11 Behandling av styrelsens förslag av verksamhetsplan för nästkommande verksamhetsår
§ 12 Val av styrelse (ordförande, kassör, övriga ledamoter, suppleanter mm)
§ 13 Val av revisor
§ 14 Val av valberedning
§ 15 Beslut om medlemsavgiften
§ 16 Eventuella övriga ärenden
§ 17 Årsmötets avslutande

Läs mer

Min Stora Dag ♥ Underbara ADHD

Det är med stor glädje vi kan meddela att Underbara ADHD och Min Stora Dag har kommit överens om formerna för ett samarbete som sträcker sig över 2017.

Det undertecknade samarbetsavtalet innebär att Underbara ADHD blir en del av Osynlighetsprojektet där vi bland annat har till uppgift att utbilda personal och volontärer, och bidra med kunskap till Min Stora Dags aktiviteter och kampanjer för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

Och att det är ett samarbete som vår grundare Georgios ”Jojje” Karpathakis, som nyligen gjorde författardebut med succéboken Underbara ADHD – den svåra superkraften, både är glad och stolt över råder det ingen tvekan om.

– Jag har alltid haft ett gott öga till Min Stora Dag. Därför är jag både glad, stolt och taggad över att Underbara ADHD nu får möjlighet att bli en liten men förhoppningsvis betydande del i det viktiga Osynlighetsprojektet. Jag ser verkligen fram emot att slå våra kloka huvuden ihop och tillsammans arbeta för att öka kunskapen om NPF och adhd i Sverige, säger Jojje.

 

Om Osynlighetsprojektet

Genom Osynlighetsprojektet breddar Min Stora Dag verksamheten för att kunna göra skillnad i vardagen för fler barn och unga. Min Stora Dag vill bidra till ökad kunskap och acceptans för barn med NPF-diagnoser och/eller psykisk ohälsa, och visa på att det som känns på insidan inte alltid syns utanpå. En viktig del av projektet är samarbeten och kunskapsutbyte med organisationer och föreningar som redan möter dessa barn och deras familjer i vardagen.

Här kan du läsa mer om projektet

 

Läs mer

Kallelse till extra årsmöte den 15 mars kl. 18.00

Kallelse till extra årsmöte för föreningen Underbara ADHD

Datum: 2017-03-15
Tid: 18:00
Plats: Cohn & Wolfe’s kontor, Drottninggatan 94 5 tr, 111 36 Stockholm


Dagordning

§ 1 Årsmötets öppnande

§ 2 Val av mötesordförande

§ 3 Val av mötessekreterare

§ 4 Val av person att justera protokollet

§ 5 Att mötet är stadgeenligt utlyst

§ 6 Fastställande av mötets dagordning

§ 7 Fastställande av röstlängd

§ 8 Förslag till namnändring

§ 9 Förslag till nya stadgar

§ 10 Eventuella övriga ärenden

§ 11 Årsmötets avslutande

Läs mer

”Underbara ADHD – den svåra superkraften” nu ute i bokhandeln!

Det är med stor glädje som vi kan konstatera och officiellt meddela att boken ”Underbara ADHD – den svåra superkraften” äntligen är här. Och att den från och med nu finns tillgänglig hos lokala bokhandlare och återförsäljare runt om i hela landet. En nyhet som minst sagt väckte stort intresse och togs emot väldigt väl.

Nyheten om att boken skulle ges ut i början av 2017 offentliggjordes (i form av en kort videofilm med författaren Georgios Karpathakis)Underbara ADHD:s Facebook-sida den 28 december 2016. Och att det var en nyhet som togs emot otroligt väl och, minst sagt, väckte stort intresse råder det inga tvivel om.

Redan samma dag som utgivningen av ”Underbara ADHD – den svåra superkraften” utannonserades i sociala medier intog den förstaplatsen på Bokustoppen – och har återfunnits på listan över de tio mest sålda böckerna, varje dag, sedan dess. Detta trots att den, fram till i går, varken var utgiven eller fanns ute till försäljning utan endast kunde förbokas/bevakas.

Men den överväldigande responsen och det varma mottagandet resulterade också i att utgivningen av boken tidigarelades till den 2 januari. Därmed finns den nu, nio dagar tidigare än det planerat, ute till försäljning. Och ni hittar den som sagt hos er lokala bokhandlare alternativt hos någon av dessa återförsäljare:

 

 

 

 

 

Vill ni köpa boken som företag? Vänligen klicka här

 

Läs mer

Det här händer 2017 – heldagsutbildning med Bo Hejlskov Elvén en av höjdpunkterna!

jojje_bo-sv-vertikal2Om några veckor är det dags att säga tack och hej till 2016 och välkomna 2017 som, likt sina föregångare, tycks bli ett mycket intressant och händelserikt år. 

Utöver ett flertal aktiviteter och projekt (mer information följer) kommer vi göra två öppna föreläsningar/heldagsutbildningar med fokus på adhd tillsammans med en av landets mest välrenommerade och uppskattade föreläsare tillika främsta psykologer, Bo Hejlskov Elvén. Den ena äger rum i Stockholm den 23 maj och den andra går av stapeln i Göteborg den 24 oktober. Här kan ni läsa mer om, och redan i dag säkra en plats till, denna mycket intressanta och lärorika heldagsutbildning!

Under våren kommer vi även, och i sedvanlig ordning, att genomföra ett flertal öppna föreläsningar av ”Att (över)leva med ADHD” i Stockholm (13/3), Göteborg (27/3), Malmö (28/3), Uppsala (24/4), Örebro (3/5) och Luleå (15/5). Ytterligare information och biljetter till dessa hittar ni här!

Läs mer

”Hur skapar vi en inkluderande & trygg skola för barn med ADHD?” – heldagskonferens med Friends

Underbara ADHD och Friends fortsätter att samarbeta och arrangerar nu ytterligare en heldagskonferens tillsammans. Den här gången under rubriken ”Hur skapar vi en trygg och inkluderande skola för barn med ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?”. En vidareutveckling av den mycket uppskattade utbildningsdagen kring ADHD och mobbning i skolan som man tidigare arrangerat i Solna och Göteborg.

Hur får du alla barn att känna sig inkluderade i skolan, både pedagogiskt, socialt och fysiskt? Under Friends och Underbara ADHD:s konferens flyttar vi fokus från elevens svagheter till hur vi kan anpassa skolan och stödja alla elever på bästa sätt. Hur skapar vi tydliga fysiska miljöer, inkluderande pedagogiska miljöer och socialt trygga miljöer? Under konferensen kommer vi att presentera metoder för att stödja barn och unga med ADHD, samt andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, och kunskap som ger dig möjlighet att arbeta vidare med att skapa en inkluderande skola. Och genom detta bidra till en bättre skola för alla barn.

Konferensen äger rum den 3 december på Quality Hotel Friends, Solna. Anmäl dig här!

Klicka här för ytterligare information och fullständigt program.

 

 

 

Läs mer