9 av 10 föräldrar till barn med ADHD upplever att barnen har matbesvär

En färsk undersökning som har genomförts av Nutricia i samarbete med Underbara ADHD visar att hela 9 av 10 föräldrar till barn med ADHD upplever att barnen har någon form av matbesvär på grund av sin diagnos.

ADHD är en diagnos som ökar i Sverige där cirka tre till sex procent av barn i skolåldern har diagnosen¹. Flertalet av dessa barn får läkemedelsbehandling där aptitnedsättning är en vanlig biverkan och innebär stora konsekvenser i vardagen för både barnet och familjen.

Undersökningen visar vidare att:

  • 85 procent känner ”ofta” eller ”ibland” stress på grund av matsituationen med
    sitt barn.
  • 75 procent upplever en minskad aptit hos deras barn på grund av ADHD-medicineringen.
  • 59 procent känner oro över att deras barn inte får i sig tillräckligt med näring.
  • 46 procent av föräldrarna har dessutom barn med flera diagnoser än ADHD (t ex autism, tourettes syndrom, OCD – Tvångssyndrom, bipolär sjukdom, dyslexi).


Kost inte en prioriterad fråga hos sjukvården
85 procent av föräldrarna svarar att de ”ofta” eller ”ibland” känner stress på grund av matsituationen med sitt barn. De har försökt att ta upp matproblemen med sjukvården men säger att de inte får tillräcklig hjälp.

– Jag vet inte vad som är mest oroväckande. Att en överväldigande majoritet av föräldrarna svarar att de känner stress och oro till följd av deras barns matsituation eller att många av dem även uppger att stödet och råden de får från sjukvården är att kämpa på, laga godare mat eller önska särskild mat i skolan. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra och något som behöver åtgärdas så att fler kan få adekvat hjälp, säger Georgios Karpathakis Jaenson, grundare av Underbara ADHD.


Matproblem stressar och oroar

Undersökningsresultaten visar att vanligt förekommande matproblem hos barnen är att de inte känner hunger, har magont, äter ensidigt och oregelbundet samt ofta äter mycket socker, fett och snabbmat. De mår också illa av lukter och har svårigheter med olika matkonsistenser. Matolust avlöser plötslig hunger. För många uteblir aptiten helt. Det blir mycket press och stress för de oroliga föräldrarna som gör allt för att barnet ska få i sig mat.

”Mitt barn säger att kroppen är hungrig men inte huvudet. Han får kväljningar om han försöker tvinga sig att äta. Senast året har han vuxit över en decimeter men tappat fyra kilo i vikt”, berättar en förälder i undersökningen.

”Man märker på eftermiddagarna när medicinens effekt avtar att hen är jättehungrig och sätter då igång att äta ikapp. Vaknar mycket tidigt på morgonen för att hen är hungrig. Kan gå upp på natten för att äta”, berättare ytterligare en förälder.

”Låt henne äta det hon vill äta, vill hon bara äta skräpmat är det bättre än ingenting”, säger en förälder.


Viktigt att föräldrar får stöd i matfrågan

Av föräldrarna som har svarat på enkäten är det 75 procent som svarat att deras barn får ADHD-läkemedel. Av dessa ser tre av fyra föräldrar ett tydligt samband mellan barnets ADHD-medicinering och en minskad matlust. Av dem som tagit upp matproblemen med sjukvården fick en fjärdedel rådet att byta ADHD-medicin.

– Det är viktigt att sjukvården stöttar dessa föräldrar och att kostfrågan prioriteras. Ibland kan byte av medicin ta bort matproblemen. Det är viktigt att föräldrar får information om biverkningarna och bra råd i hur de kan stötta barnet om aptitnedsättningen är framträdande. Vilket läkemedel som passar är individuellt och behöver ibland provas fram. Ibland kan samarbete med skolan vara till hjälp och ibland kan samarbete med en dietist vara ett bra stöd för att komma till rätta med matproblemen, säger Mai-Britt Giacobini, psykiatriker, Barn- och Vuxenpsykiatri PRIMA i Botkyrka.


Sjuksköterskor och dietister på BUP-mottagningarna kan ge råd

Mai-Britt poängterar vikten av att föräldrar har tillgång till en kunnig person som de kan diskutera dessa matbesvär med. Denna person måste vara kunnig inom neuropsykiatri och den typ av matproblem som är kopplad till diagnosen och medicineringen. Lättast är det därför att ta upp frågan om minskad matlust i samband med medicinuppföljning samt att ha noggranna kontinuerliga uppföljningar.

Undersökningen har genomförts av Nutricia AB under augusti till oktober 2018 i samarbete med Underbara ADHD och besvarats av 570 föräldrar till barn med ADHD.


För ytterligare information:
Mai-Britt Giacobini, psykiatriker, MD, PhD, Barn- och Vuxenpsykiatri PRIMA Botkyrka,
tfn 070 – 973 66 62, receptionen 08-580 07 100, maibritt.giacobini@prima.se

Georgios Karpathakis Jaenson, Grundare / VD Underbara ADHD tfn 073 – 933 20 12

Maria Mossenberg, Head of Corporate Affairs Nutricia, telefonnr tfn 070- 2905468


Om Nutricia
Nutricia är ett företag med fokus på avancerad medicinsk nutrition för barn och vuxna som har svårt att äta vanlig mat eller få i sig tillräckligt med näring. Våra kosttillägg och sondnäringar används på sjukhus, vårdhem och andra vårdinrättningar på inrådan av dietist eller läkare. Våra kosttillägg säljs även på apotek.

www.nutricia.se

www.nutricia.se/terapiomraden-medicinsk-nutrition/medicinsk-nutrition-vid-adhd-medicinering

 

Referenser

[1] Habilitering & hälsa, ADHD center, Stockholms läns landsting, februari 2017

[1] Socialstyrelsen: Förskrivning av ADHD-läkemedel 2016 Utvecklingen av incidens och prevalens.   Artikelnummer 2017-5-32, Publicerad www.socialstyrelsen.se, juni 2017

[1] Appetite loss in children/adolescents with ADHD – Market Research in Sweden, March 2017.  Confimax Medical Market research – på uppdrag

Läs mer

Underbara ADHD inleder samarbete med Nutricia

Underbara ADHD och Nutricia har en gemensam målsättning, när det gäller kost, att fler ska ha möjlighet till rätt näring och energi. Detta genom att bli mer medvetna om vilka alternativ det finns att tillgå om man har kost och matbesvär. 

För Underbara ADHD är det här ett naturligt samarbete, inte minst med tanke på att många som lever med adhd har haft eller fortfarande har krångel kring aptit och mat. Förklaringarna till detta är många och varierar naturligtvis från individ till individ. Men det är inte ovanligt att personer med adhd har dålig aptit (speciellt de som medicinerar), svårigheter att följa rutiner och känna efter när hen är hungrig samt att man i många fall äter för mycket.

Nutricia är en av de ledande aktörerna inom medicinsk nutrition och har över 100 års kompetens inom forskning och utveckling av medicinska näringsprodukter. Läs mer på nutricia.se.

Som ett första steg i samarbetet kommer parterna genomföra en webbundersökning, om kost och näring, vilken riktar sig till föräldrar som har barn med adhd. Vill du delta i undersökningen? Klicka här!

 

 

 

 

 

Läs mer

Nu möjligt att boka digitala upplevelsen från ADHD-lådan, utan att hyra fysiska lådan

Från och med 9 mars 2018 är det möjligt att boka den mycket starka och lärorika digitala upplevelsen från ADHD-lådan, utan att behöva hyra själva (och relativt stora) lådan! Det enda ditt företag/din kommun/skola/verksamhet behöver ha är ett rum som är H: 2,5 m B: 2,5 m L: 2,5 m, minst.

Upplevelsen, som spelas upp på och med hjälp av 13 tablets från Samsung, består av två delar som ger en unik inblick i och förståelse för de utmaningar och svårigheter som två vardagssituationer kan medföra för människor som lever med adhd. Den ena situationen utspelar sig i kollektivtrafiken – på väg till skolan – och den andra under ett provtillfälle i skolan/klassrummet. Mer information om denna världsunika digitala innovation hittar du här!

Är du intresserad av att boka digitala upplevelsen till er arbetsplats/ verksamhet? Klicka på ”Skicka bokningsförfrågan!” nedan eller kontakta Georgios Karpathakis, grundare / VD, på jojje@underbaraadhd.se alternativt +46 739 332 012 för att få ett skräddarsytt förslag utifrån era behov och önskemål.

Skicka bokningsförfrågan!


Vad ingår när man bokar digitala upplevelsen?

  • Hyra och demo av den digitala upplevelsen från ADHD-lådan i upp till sex (6) timmar. Ca 50 – 60 personer/ tim. = 300 – 360 personer/ dag.
  • En person från Underbara ADHD som sköter transport, montering och demontering av upplevelsen och dess tillhörande utrustning (t ex mikrofonstativ, bordshållare för surfplattor, mörkläggande gardiner/ tyger).

Vad behöver finnas hos er?

  • Ett rum (t ex konferens-/ mötesrum) där upplevelsen kan monteras och demonstreras under hela tiden för bokningen. Rummet får inte vara mindre än H: 2,5 m, B: 2,5 m, L: 2,5 m.
  • I rummet ska det finnas el, ett grenuttag och ett bord (t ex elevbord/ skolbänk) som är ca H: 72 cm, B: 70 cm, L: 60 cm stort. Bordet får dock inte vara större än H: 91,5 cm. B: 90 cm, L: 90 cm.
  • En stege vid montering och demontering av utrustning/ material till den digitala upplevelsen.
  • För fullständiga villkor, skicka en bokningsförfrågan till jojje@underbaraadhd.se

Läs mer

Nu kan du boka våra föreläsningar och/eller ADHD-lådan till eget arrangemang under 2018!

Inspirerande uppdragsutbildningar, öppna föreläsningar och ADHD-lådan. Våra utbildningar lämnar ingen oberörd och ger begreppet kompetensutveckling en helt ny innebörd. De passar lika väl för personalen på skolan/ företaget/ i kommunen som för personer med adhd och deras anhöriga, och elever i grundskolan samt på gymnasiet.

Skicka en bokningsförfrågan via nedan formulär, eller ta kontakt med Georgios Karpathakis (Grundare / VD) som nås på jojje@underbaraadhd.se alternativt +46 (0) 739 332 012, för att få ett skräddarsytt förslag utifrån era behov och önskemål!

Ytterligare information och publikröster om våra föreläsningar, uppdragsutbildningar och ADHD-lådan hittar du här: underbaraadhd.se/erbjudande.

Bokningsförfrågan

Namn*

E-post*

Bekräfta e-post*

Telefon*

Vad vill du boka?

Datum

Övriga önskemål

*obligatorisk

Läs mer

Bästsäljaren ”Underbara ADHD – den svåra superkraften” nu som ljudbok!

Ända sedan succéboken Underbara ADHD – den svåra superkraften släpptes i början av året har intresset för en ljudbok av densamma varit enormt. Därför är det med stor glädje som vi (äntligen) kan konstatera och meddela att Underbara ADHD – den svåra superkraften nu även finns tillgänglig som ljudbok. Och ni hittar den hos Adlibris, Storytel, Bokus, BookBeat och Nextory från och med i dag, fredagen 11 augusti.

Underbara ADHD – den svåra superkraften
av Georgios Karpathakis
Uppläsare: Georgios Karpathakis

Läs mer

Underbara ADHD lanserar ”ADHD-lådan” i samarbete med Samsung

– Digital upplevelse i Almedalen ger unik inblick i vardagen för en person med adhd.

I samband med politikerveckan i Almedalen lanseras ”ADHD-lådan” – en digital upplevelse som gör det möjligt att ta del av fem minuter ur vardagen för en människa som lever med adhd. ”ADHD-lådan” har tagits fram av Underbara ADHD i samarbete med Samsung och innovationshuset Epicenter Stockholm. Den går att testa i Donnerska huset måndagen 3/7 till torsdagen 6/7.

Upplevelsen består av två delar som illustrerar vilka utmaningar och svårigheter olika vardagssituationer kan medföra för någon som lever med adhd. Den ena utspelar sig i kollektivtrafiken – på väg till skolan – medan den andra utspelar sig i under ett provtillfälle i skolan/klassrummet.

– Fram tills nu har det varit i princip omöjligt för någon som inte har adhd att fullt ut förstå hur det är att leva med det. ADHD-lådan ger inte bara en unik inblick ur vår vardag, utan även en djupare förståelse för utmaningarna och styrkorna som adhd dagligen för med sig. Och detta på mindre än fem minuter, säger Georgios Karpathakis, grundare av Underbara ADHD.

Mjukvaran som utgör en vital del av upplevelsen är framtagen av magikerna Charlie Caper och Erik Rosales, D1gits. Genom bild och ljud på 13 tablets från Samsung får besökaren uppleva hur det är att försöka läsa en text och svara på några frågor samtidigt som intrycken haglar från alla håll och kanter.

– Jag är både glad och stolt över att vi tillsammans med Samsung och Epicenter har kunnat ro det här projektet i hamn – och nu kan presentera det för omvärlden. Jag uppmanar alla som är i Almedalen att testa på verkligheten för oss som lever med adhd, fortsätter Georgios.

Tanken med ”ADHD-lådan” är dels att belysa de mänskliga och samhällsekonomiska vinsterna med, och vikten av, tidiga insatser. Men även påminna våra folkvalda politiker om att rätt stöd och miljö – som är anpassat efter individens förutsättningar och behov – är avgörande för att alla människor ska få möjlighet att uppnå sin fulla potential.

– Vårt mål är att på ett innovativt sätt visa hur teknik och digitala lösningar kan användas för att bryta barriärer i samhället något vi tror ADHD-lådan kan bidra till att göra, säger Elin Wallberg, Corporate Citizenship & Partnerships Manager på Samsung.

Arbetsgrupp ”ADHD-lådan”
Koncept & idé: Underbara ADHD/ Georgios Karpathakis
Design av lådan: Concept Store
Logotyp: Thomas Benstem
Film: Praise AB
Producent: Christopher Linnell
Fotograf: Helge Olsén

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Georgios Karpathakis, grundare & verksamhetschef, Underbara ADHD, 0739 332 012

 

Läs mer

Debattartikel från Hjärnfonden: ”Nu behövs en storsatsning på elever med NPF”

Tiotusentals elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) går nu på sommarlov. Flera firar med kompisarna och är glada över goda resultat. Men alldeles för många har haft ett tufft skolår: med sänkt självförtroende, misslyckande i olika ämnen, stor frånvaro, sänkta betyg och mobbning. De flesta har inte fått det stöd de har rätt till i skolan och når därför inte kunskapsmålen.

Samhället har inte råd vare sig mänskligt, socialt eller ekonomiskt – att låta så många elever misslyckas i skolan bara för att de inte har fått rätt eller tillräckligt stöd. Därför behövs nu en kraftfull nationell satsning för att även dessa elever ska nå kunskapsmålen och lyckas i skolan. Vi uppmanar därför regeringen att avsätta en NPF-miljard i höstens statsbudget. Resurser som går till kraftfullare kompetensspridning så att skolan verkligen kan ge det särskilda stöd som dessa elever behöver.

Var fjortonde elev uppskattas ha en diagnos som ADHD, Tourettes syndrom, autism-spektrumtillstånd där Aspergers syndrom ingår. Det innebär att två till tre elever per klass har svårigheter som ofta inte syns på ytan, men som gör att de är i behov av särskilt stöd. Ytterligare många elever har liknande svårigheter utan att ha en diagnos.

NPF kan till exempel innebära koncentrations- och uppmärksamhetsproblem, eller svårigheter att tolka kroppsspråk och sociala koder. Många behöver därför anpassning av undervisning, skolmiljö eller gruppsammansättning.

Majoriteten av lärare saknar tillräckliga kunskaper för att bemöta elever med NPF-diagnoser. Endast någon enstaka procent av lärarna på lärarutbildningen ansåg att de fått kunskaper om hur man arbetar med elever med NPF-diagnoser, enligt en undersökning av KIND på Karolinska Institutet (KI). Bara var femte specialpedagog och speciallärare tyckte sig ha tillräckliga kunskaper. Och enligt en undersökning från Riksförbundet Attention, intresseorganisationen för personer med NPF, uppger endast 16 procent av föräldrarna att lärarnas kunskaper är tillräckliga för att kunna anpassa undervisningen till barnets behov.

Regeringsbeslutet om obligatoriska NPF-kurser och nya examensmål för speciallärar- och specialpedagogutbildningen är ett steg framåt. Men det räcker inte. Alla lärare måste kunna hantera olika beteenden och inlärningssvårigheter.

Det finns även ett behov av att samla och sprida den kunskap och de erfarenheter om NPF som redan finns. Kunskapen om hjärnan, olika sätt att praktiskt bemöta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med utgångspunkt från forskningen och de goda exemplen på hur skolor kan anpassas till elever med NPF, är kunskap som inte når ut till den enskilda läraren.

Misslyckande i skolan leder ofta till utanförskap senare i livet. Ungefär 13 000 elever i varje årskull vare sig arbetar eller studerar några år efter gymnasiet. Många av dem har NPF. Varje sådan kull kostar samhället sex miljarder kronor varje år som de står utanför sysselsättning. Det är fullständigt oacceptabelt att dessa elever inte får samma möjligheter som andra att förverkliga sina livsdrömmar.

Därför behövs nu en storsatsning på att elever med NPF ska klara skolan och ha en positiv skoltid Forskning om utsatta barn visar att goda skolresultat är en stark skyddsfaktor och en väg till en normaliserad livssituation. Med en NPF-miljard kan kommunerna och ansvariga myndigheter få resurser för att vidta ett antal viktiga åtgärder:

  • NPF-lyftet: en bred nationell utbildningssatsning på kunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer för lärare, rektorer och annan skolpersonal.
  • Fortbildning av specialpedagoger och speciallärare som inte påverkas av de nya examensmålen.
  • En NPF-samordnarfunktion på varje skola, som kan samordna insatser från de olika stödfunktioner som ofta finns på en skola: lärare, speciallärare, kuratorer, skolsköterskor, skolpsykologer och andra.
  • Krav på individuella planer med anpassade insatser för alla elever med NPF som följs upp så att de når längre i sin kunskapsutveckling.
  • Anpassade lokaler, arbetsmiljö i skolan och större nyttjande av existerande pedagogiskt stöd.
  • En nationell samordnare och en nationell plan för NPF i skolan.

Enligt skollagen har alla elever rätt till stöd för att klara kunskapsmålen. Förebyggande insatser är avgörande för att barn som är i riskzonen inte ska hamna utanför. Kunskapen och insikten om detta finns. Nu behövs resurser för att stärka kompetensen ute på skolorna och se till att alla de elever som idag inte får tillräckligt stöd får det. Låt oss se fram emot en skolavslutning då alla elever med NPF kan få sjunga med i Den blomstertid nu kommer med samma glädje och tillförsikt som andra elever!

 

Anna Hemlin, generalsekreterare Hjärnfonden

Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND Center of Neurodevelopmental Disorders, Karolinska Institutet

Anki Sandberg, ordförande för Riksförbundet Attention

Jiang Millington, skribent, debattör och aktiv i föräldranätverket Barn i Behov

Georgios Karpathakis, grundare och verksamhetschef, Underbara ADHD

Hélène Benno, generalsekreterare, Min Stora Dag

Caroline Enström, tf generalsekreterare, Stiftelsen Friends

Lena Fenryr, ordförande föreningen Kung Över Livet

Läs mer

Öppna föreläsningar, en heldagsutbildning & Almedalen – det här gör vi härnäst!

I sedvanlig ordning är det mycket som försiggår inom och runt omkring Underbara ADHD. De öppna föreläsningarna och uppdragsutbildningarna avlöser varandra i sällan skådad takt samtidigt som samarbetet med Min Stora Dag fortlöper som planerat, och börjar komma igång ordentligt.  

Parallellt med detta pågår även ett intensivt arbete med att realisera ett flertal externa projekt. Och även om det här arbetet just nu sker bakom kulisserna kommer vi förhoppningsvis kunna presentera och berätta mer om – åtminstone ett av – dessa projekt inom kort. En liten ledtråd: det har med Almedalsveckan 2017 i Visby att göra. Så håll ett extra öga på vår hemsida och Facebook-sida för mer information veckorna som kommer…

Missa inte heller att säkra en plats till de öppna föreläsningarna, och heldagsutbildningen med Bo Hejlskov Elvén, som återstår under våren! För ytterligare information och biljetter:

Att (över)leva med ADHD – den svåra superkraften
Örebro den 5 maj
Luleå den 15 maj

Fokus på ADHD – Bo Hejlskov Elvén och Georgios Karpathakis
Stockholm den 24 maj

 

Läs mer

Kallelse till årsmöte den 17 maj kl. 19.00

Kallelse och dagordning till årsmöte för medlemmar i föreningen Nationellt kompetenscentrum NPF (fd föreningen Underbara ADHD)

* OBS! Medtag kopia som styrker att ni betalat medlemsavgiften för 2017 då detta är din ”biljett” till, och ger dig rösträtt på, årsmötet.

Datum: 2017-05-17
Tid: 19.00
Plats: Cohn & Wolfe Stockholm, Drottninggatan 94, 111 36 Stockholm
Anmälan: Närvaro/medverkan meddelas till info@underbaraadhd.se senast den 10/5 (obligatoriskt)
Övrigt: Medtag kopia som styrker att ni betalat medlemsavgiften för 2017 då detta är din ”biljett” till, och ger dig rösträtt på, årsmötet.

 

Dagordning

§ 1 Årsmötets öppnande
§ 2 Att mötet är stadgeenligt utlyst
§ 3 Fastställande av mötets dagordning
§ 4 Val av mötesordförande
§ 5 Val av mötessekreterare
§ 6 Val av protokolljusterare
§ 7 Behandling av föregående års verksamhetsberättelse
§ 8 Behandling av ekonomisk berättelse
§ 9 Behandling av revisionsberättelse
§ 10 Beviljande av ansvarsfrihet
§ 11 Behandling av styrelsens förslag av verksamhetsplan för nästkommande verksamhetsår
§ 12 Val av styrelse (ordförande, kassör, övriga ledamoter, suppleanter mm)
§ 13 Val av revisor
§ 14 Val av valberedning
§ 15 Beslut om medlemsavgiften
§ 16 Eventuella övriga ärenden
§ 17 Årsmötets avslutande

Läs mer

Min Stora Dag ♥ Underbara ADHD

Det är med stor glädje vi kan meddela att Underbara ADHD och Min Stora Dag har kommit överens om formerna för ett samarbete som sträcker sig över 2017.

Det undertecknade samarbetsavtalet innebär att Underbara ADHD blir en del av Osynlighetsprojektet där vi bland annat har till uppgift att utbilda personal och volontärer, och bidra med kunskap till Min Stora Dags aktiviteter och kampanjer för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

Och att det är ett samarbete som vår grundare Georgios ”Jojje” Karpathakis, som nyligen gjorde författardebut med succéboken Underbara ADHD – den svåra superkraften, både är glad och stolt över råder det ingen tvekan om.

– Jag har alltid haft ett gott öga till Min Stora Dag. Därför är jag både glad, stolt och taggad över att Underbara ADHD nu får möjlighet att bli en liten men förhoppningsvis betydande del i det viktiga Osynlighetsprojektet. Jag ser verkligen fram emot att slå våra kloka huvuden ihop och tillsammans arbeta för att öka kunskapen om NPF och adhd i Sverige, säger Jojje.

 

Om Osynlighetsprojektet

Genom Osynlighetsprojektet breddar Min Stora Dag verksamheten för att kunna göra skillnad i vardagen för fler barn och unga. Min Stora Dag vill bidra till ökad kunskap och acceptans för barn med NPF-diagnoser och/eller psykisk ohälsa, och visa på att det som känns på insidan inte alltid syns utanpå. En viktig del av projektet är samarbeten och kunskapsutbyte med organisationer och föreningar som redan möter dessa barn och deras familjer i vardagen.

Här kan du läsa mer om projektet

 

Läs mer