Skolpsykologer vittnar om bristande stöd i skolan – trots skärpt skollag

Frågan är ju vad man ska behöva göra för att det här ska tas på allvar? Det är väl känt att människor med ADHD har unika och alldeles makalösa drivkrafter & egenskaper som med rätt förutsättningar kan vara hur värdefulla som helst. Ser man tillbaka i historien och tittar på revolutionärer & pionjärer hade majoriteten någon form av NPF eller exempelvis ADHD. Hur kan man blunda för det och idag behandla människor med någon form av diagnos som djur ingen vill/ vågar eller orkar ta i? Och om det nu är så att vi visst vill/ vågar och orkar ta tag i de speciella behov & erbjuda det extra stöd, som vi med en diagnos behöver, varför i helsike gör vi inte det då?

Jag är mycket sällan irriterad (så jäkla trist och vara en surpuppa) men bland det värsta jag vet är när någon/ några agerar och/ eller tar beslut som skall se bra ut på pappret och sedan inte gör ett dugg för att ta tag i problemet.

Det är jättebra att vi ligger i framkant när det gäller information, kommunikation och forskning kring NPF. Jag bryr mig inte om strängare skollagar och ord som lovar bättring & alla barns/ elevers lika värde när verkligheten, fortfarande, är en helt annan. I min närhet brukar vi säga ”LÖS DET” när problem dyker upp, jag säger samma sak till er som sitter vid makten & har möjligheten att just ”lösa det”!

P1 Kaliber – Särskilt stöd i skolan – en bristvara

Läs mer